Voeding

Voeding

Gezonde voeding - afslanken

Een persoonlijk aangepast voedingsschema wordt opgesteld door onze diëtisten, het gewichtsverlies varieert van 0.5 tot 1 kg per week.  Blijvend afslanken is een proces van lange duur,  geef je lichaam ook tijd om zich aan te passen aan een nieuwe eetgewoonte.

We zoeken samen naar voedingspatroon, waarin je je goed voelt en je je gewicht onder controle houdt.

 

Proteïnedieet - afslanken 

Dit is de meest efficiënte methode voor het behandelen van overgewicht op korte termijn, dit kan enkel onder begeleiding van arts of diëtiste.   Je kiest voor snel afslanken op basis van eiwitten als voedingssupplement: door het gebrek aan koolhydraten ( brood, granen, fruit ) in je voeding, ga je je vetreserves verbranden. Groenten mogen onbeperkt gegeten worden. 

We voorkomen het afbreken van je spiermassa, door de aanwezigheid van een (voor jouw) aangepaste hoeveelheid plantaardige eiwitten, zodat je na het dieet ook gemakkelijker je gewicht kan behouden.

Waarom eerst het proteïnedieet?

Je verliest 1.5 to 2 kg per week, dit motiveert je tijdens de afslankfase. We breken ook met foute voedingsgewoonten en starten met een nieuw en gezond eetpatroon. We werken ook samen, onder begeleiding, aan gedragsverandering.

 

Diabetes educatie 

Als je de diagnose “diabeet” van je huisarts te horen krijgt, kan dit best hard aankomen. Maar weet dat je je ziekte goed in de hand kan houden met de juiste aanpassingen in je levensstijl en juist gebruik van medicatie. Er zijn terugbetalingen voor “diabetes pas”. 

Ook verzorgen we het “zorgtraject”, dit is riziv terugbetaalde educatie rond diabetes op jouw maat. Professionele coaching is hier zeer belangrijk, en wordt samen met een verpleegkundige educator aangepakt.

 

Emotionele eter - mentale begeleiding

Last van eetbuien? Hangt je humeur af van je gewicht, en van wat je al dan niet gegeten hebt? 

Ook hier zijn we er om je te begeleiden.  Het afslanken laten we dan even achterwege en we werken samen aan een stabieler eetpatroon met een ondersteunende "Act therapie". Deze therapie bestaat uit variatie oefeningen om je denkpatronen te leren aanvaarden, zodat ook je gedragspatronen verbeteren, en je kan gedragen naar de persoon die je wil zijn.

 

Voedselintolleranties - Foodmap

Een hele reeks klachten gaande van stoelgangproblematiek, vermoeidheid, gewrichtspijnen, chronische verkoudheid, eczeem, nachtelijk zweten, … kunnen mogelijk de oorzaak zijn van voedselovergevoeligheden of fodmap’s. Aan de hand van vragenlijsten helpen we je naar jouw zoektocht van persoonlijke triggers. Gedurende een periode van 3 tot 6 weken elimineren we de mogelijke triggers uit je voedingspatroon (lactose, fructose, gluten, benzoaten, nikkel, etc.) en introduceren deze nadien weer.

 

Sportvoeding

a. Basis

Analyse energiebalans en nutritionele inhoud

To do voor sporter:

  • Sensewear 1 week dragen
  • Energie inname en trainingen met de voedingsdagboek (1 week invullen)
  • Eventueel suikerspiegel met de glucosemeter (1 week metingen doen)
  • Bloedname bij sportarts

Results:

Je kent je persoonlijk energieverbruik (dagdagelijks en voor trainingen) en hebt volledige analyse naar inname voldoende nutriënten en verhoudingen koolhydraten, eiwitten, vetten.

Alles begint bij de basis, ook deze moet zeer dikwijls bijgestuurd worden bij sporters!

  • Vb. Werk je veel met snelle suikers? Waarom zou ik die beter vermijden?
  • Vb. Mijd je alle vetten? En je omega 3 en 6 vetzuren? Waar haal je die dan uit?
  • Vb. Welk vitamine supplement neem je en weet je dat sommige vitamine in overdosis de prestatie negatief beïnvloeden?
  • Vb. Eiwit verdeling over de dag is de belangrijkste koppeling tussen voeding en prestatie, doe je dat? 

b. Sportspecifiek

To do voor sporter:

  • Enkele wegingen voor en na trainingen, wedstrijden
  • Meebrengen alle sportspecifieke voeding, dorstlessers, repen, gelletjes, etc.

Results:

Je krijgt dagschema’s rond je trainingen gebouwd van voeding, drank, sportdrank, etc. Je kent je persoonlijke vochtbehoefte, je hydratatiestaat wordt gemeten met de refractometer. Je krijgt de bijbehorende uitleg, waarom 2-3u ervoor niet meer eten, waarom 1u ervoor enkel nog trage koolhydraten, waarom sportdrank pas juist bij start training, hoeveel tijdens training, hoe plan ik mijn g/koolhydraten per uur in tijdens training.

Hier als belangrijkste aspect, het gebruik van "de window of oppertunity" naar herstel toe! Juist aantal g eiwitten en koolhydraten, waarvan de samenstelling van de eiwitten verandert in zware trainingsperiodes!

  • Vb. Ik krijg bij start training altijd eerst zware dip.
  • Vb. Ik neem magnesium bij, en blijf last hebben van krampen.
  • Vb. Ik voel me steeds moe, futloos, ...

c. Wedstrijd

To do voor sporter:

  • Altijd uittesten op trainingen wat je wil proberen op wedstrijden

Results:

Persoonlijk uitgewerkte schema’s rond: tapering, dag voor de wedstrijd, wedstrijddag, wedstrijd, recuperatie.

 

d. Supplementen

To do voor sporter:

  • Alles meebrengen wat je nu inneemt of toepast

Result:
Alle mogelijke supplementen die bij jouw sport van toepassing zijn , worden uitgelegd, uitgetest op training of minder belangrijke wedstrijd, en kijken of ze effect hebben.

  • Vb. Rode bietensap drink je best niet dagelijks, enkel ter voorbereiding wedstrijd?
  • Vb. Wanneer plan ik mijn dosis caffeïne best in?
  • Vb. Zal mijn vetverbranding verbeteren met carnitine?

Beauty food consulting 

Bestaat er voeding waar je "mooier" van wordt? Er  gaat er niets boven de uitstraling van een persoon die zich innerlijk en uiterlijk goed voelt! Ook hier is dieet belangrijk, want de juiste voeding en beweging zorgen ervoor dat je je goed voelt. Sommige voedingsmiddelen maken je moe en futloos, doen je huid er grauw uitzien en werken cellulitis in de hand. De juiste keuze van voedingsmiddelen kan hier een groot verschil maken, zowel voor je innerlijke welbevinden als voor  je uiterlijke schoonheid!   

We staan je hierin bij met raad en daad.

Elly Verhoeven
elly.verhoeven@telenet.be
0476/308859


Adelbergpark 3 - 3920 Lommel
info@vitae-lommel.be
T +32 11 54 70 80
Sitemap

Webdesign by

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x